Fjernundervisning kan styrke rekrutteringen

NHO Mat og Drikke støtter mer fjernundervisning i yrkesfag, men understreker behovet for kvalitet og praksis.
NHO Mat og Drikke støtter mer fjernundervisning i yrkesfag, men understreker behovet for kvalitet og praksis.
Kommentar fra NHO Mat og Drikke:
Regjeringen har sendt ut et forslag til endringer i opplæringsloven og opplæringsforskriften som åpner for økt bruk av fjernundervisning i yrkesfaglige utdanningsprogram. Målet er å gi ungdom i distriktene mulighet til å ta videregående opplæring der de bor – også i fag der det ikke er nok søkere til å opprette ordinære klasser.
NHO Mat og Drikke ser positivt på forslaget, som kan bidra til å styrke rekrutteringen til matproduksjonsfagene. Mange bedrifter i matindustrien har i dag utfordringer med å få tak i kvalifisert arbeidskraft, og fjernundervisning kan gjøre det mulig for flere ungdommer å velge matfag – uavhengig av bosted.
– Dette kan bli et viktig verktøy for å sikre fremtidens kompetanse i matindustrien, sier Espen Lynghaug, spesialrådgiver for kompetanse og utdanningspolitikk i NHO Mat og Drikke. – Vi ser særlig potensialet i distriktene, der det ofte er for få søkere til å opprette egne klasser, men hvor det finnes engasjerte ungdommer og bedrifter som ønsker å bidra.
Forslaget bygger blant annet på erfaringene fra LOSA (Lokal Opplæring i Samarbeid med Arbeidslivet)-modellen i Finnmark, der elever får opplæring gjennom en kombinasjon av fjernundervisning, praksis i lokale bedrifter og fysiske samlinger. Evalueringer viser at modellen har bidratt til økt fullføring og redusert frafall.
– LOSA-modellen viser at det er mulig å få til gode løsninger, men det krever innsats og koordinering mellom skole, fylkeskommune og næringsliv, sier Lynghaug.
Samtidig understreker NHO Mat og Drikke at fjernundervisning i yrkesfag ikke må gå på bekostning av den praktiske opplæringen. Yrkesfagene er praktiske av natur, og mye av læringen skjer gjennom fysisk arbeid og veiledning.
– Fjernundervisning må være et supplement, ikke en erstatning for praktisk opplæring. Det er avgjørende at elevene får tilgang til praksisplasser i lokale bedrifter og jevnlig fysisk oppfølging, sier Lynghaug.
NHO Mat og Drikke peker også på behovet for teknisk og pedagogisk tilrettelegging. Ikke alle kommuner har nødvendigvis infrastrukturen eller ressursene til å gjennomføre fjernundervisning på en god måte. Her må staten bidra med støtte og veiledning, slik at tilbudet blir likeverdig og tilgjengelig for alle.
– Vi støtter intensjonen i forslaget, men det må følges av tydelige krav til kvalitet og lokal tilrettelegging, og en mer utstrakt bruk av fjernundervisning og utplassering i bedrift vil kreve ekstra innsats fra alle parter. Denne modellen vil ikke passe for alle elever, men kan være et supplement i en allerede fleksibel tilbudsstruktur.
Høringsfristen for forslaget er satt til 7. November, og NHO Mat og Drikke vil delta aktivt i høringsprosessen innad i NHO, og ved en eventuell implementering av en slik ny modell i fagopplæringen.