Fjernundervisning kan styrke rekrutteringen

Publisert

NHO Mat og Drikke støtter mer fjernundervisning i yrkesfag, men understreker behovet for kvalitet og praksis.

Kommentar fra NHO Mat og Drikke:

Regjeringen har sendt ut et forslag til endringer i opplæringsloven og opplæringsforskriften som åpner for økt bruk av fjernundervisning i yrkesfaglige utdanningsprogram. Målet er å gi ungdom i distriktene mulighet til å ta videregående opplæring der de bor – også i fag der det ikke er nok søkere til å opprette ordinære klasser.

NHO Mat og Drikke ser positivt på forslaget, som kan bidra til å styrke rekrutteringen til matproduksjonsfagene. Mange bedrifter i matindustrien har i dag utfordringer med å få tak i kvalifisert arbeidskraft, og fjernundervisning kan gjøre det mulig for flere ungdommer å velge matfag – uavhengig av bosted.

– Dette kan bli et viktig verktøy for å sikre fremtidens kompetanse i matindustrien, sier Espen Lynghaug, spesialrådgiver for kompetanse og utdanningspolitikk i NHO Mat og Drikke. – Vi ser særlig potensialet i distriktene, der det ofte er for få søkere til å opprette egne klasser, men hvor det finnes engasjerte ungdommer og bedrifter som ønsker å bidra.

Positive resultater fra Finnmark

Forslaget bygger blant annet på erfaringene fra LOSA (Lokal Opplæring i Samarbeid med Arbeidslivet)-modellen i Finnmark, der elever får opplæring gjennom en kombinasjon av fjernundervisning, praksis i lokale bedrifter og fysiske samlinger. Evalueringer viser at modellen har bidratt til økt fullføring og redusert frafall.

– LOSA-modellen viser at det er mulig å få til gode løsninger, men det krever innsats og koordinering mellom skole, fylkeskommune og næringsliv, sier Lynghaug.

Praktisk opplæring må fremdeles bevares

Samtidig understreker NHO Mat og Drikke at fjernundervisning i yrkesfag ikke må gå på bekostning av den praktiske opplæringen. Yrkesfagene er praktiske av natur, og mye av læringen skjer gjennom fysisk arbeid og veiledning.

– Fjernundervisning må være et supplement, ikke en erstatning for praktisk opplæring. Det er avgjørende at elevene får tilgang til praksisplasser i lokale bedrifter og jevnlig fysisk oppfølging, sier Lynghaug.

Staten må støtte kommunene

NHO Mat og Drikke peker også på behovet for teknisk og pedagogisk tilrettelegging. Ikke alle kommuner har nødvendigvis infrastrukturen eller ressursene til å gjennomføre fjernundervisning på en god måte. Her må staten bidra med støtte og veiledning, slik at tilbudet blir likeverdig og tilgjengelig for alle.

– Vi støtter intensjonen i forslaget, men det må følges av tydelige krav til kvalitet og lokal tilrettelegging, og en mer utstrakt bruk av fjernundervisning og utplassering i bedrift vil kreve ekstra innsats fra alle parter. Denne modellen vil ikke passe for alle elever, men kan være et supplement i en allerede fleksibel tilbudsstruktur.

Høringsfristen for forslaget er satt til 7. November, og NHO Mat og Drikke vil delta aktivt i høringsprosessen innad i NHO, og ved en eventuell implementering av en slik ny modell i fagopplæringen.