NHO Mat og Drikke ber ESA vurdere om markedsføringsforbud er EØS-stridig

Publisert

EFTAs overvåkningsorgan (ESA) har tidligere påpekt at markedsføringsforbudet mot en rekke mat- og drikkevarer rettet mot barn kan være for inngripende. Nå ber NHO Mat og Drikke overvåkingsorganet om en avklaring.

Les hele saken hos NHO Mat og Drikke

I april innførte regjeringen «Forskrift om forbud mot markedsføring av visse næringsmidler særlig rettet mot barn». Forskriften forbyr markedsføring av en rekke mat- og drikkevarer rettet mot barn helt opp til 18 år.

NHO Mat og Drikke mener forskriften er uklar og gir for mye tolkningsrom, noe som skaper usikkerhet og risiko for bøter og skade på omdømme for bedriftene. De påpeker også at regelverket i praksis rammer norske aktører mer enn internasjonale, særlig i sammenheng med markedsføring via sosiale medier. 

– Forskriften er utydelig, vanskelig å forstå, og gir for store rom for tolkninger. Det er ikke akseptabelt når bedrifter risikerer store bøter og omdømmeskade hvis de trår feil. Samtidig er det tvil om forskriften er i tråd med EØS-avtalen, og det ber vi nå ESA avklare, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke. 

NHO Mat og Drikke understreker at de støtter prinsippet om å beskytte barn mot markedsføring, og viser til næringslivets selvreguleringsordning (MFU) som ble etablert i 2013. De mener imidlertid at lovgivningen er unødvendig inngripende og at den burde vært justert i lys av innvendinger fra Justisdepartementet og andre høringsinstanser.