Braud Håndverksbakeri er Årets Bakeri 2025!

Publisert

Liv Valaker Røren og Alf Røren mottok prisen under kåringen på Næringslivets hus torsdag kveld. Her sammen med president i BKLF, Carl Fredrik Samson (i midten). Foto: Solveig Lygre

Det forholdsvis nye konseptet til Valaker bakeri og konditori, Braud Håndverksbakeri, er kåret til vinner av Årets Bakeri 2025. Den mest prestisjefylte kåringen i norsk baker- og konditorbransje fant sted på datoen for verdens brøddag, torsdag 16. oktober.

Liv Valaker Røren og Alf Røren er medeiere i familiebakeriet på Sunnmøre, og mottok prisen under kåringen på Næringslivets hus torsdag kveld.

- Dette er en ære! Det har vært vedig mange flinke nominerte i kåringen, og i finalen var det tre familiebakerier som har utmerket seg på alle vis. Vi har hatt en transformasjon fra å drive industribakeri til rent håndverk som vi holder på med nå. Vi har jobbet hardt, og det er fint å bli lagt merke til. Vi takker alle våre ansatte som har fått til dette sammen med oss. Uten dem hadde det overhodet ikke gått, sa Valaker Røren etter å ha mottatt prisen.

De tre finalistene i årets kåring, er alle familiebakerier som har gjennomgått store omstillinger i løpet av de siste årene. Foruten vinneren fra Møre og Romsdal, var det Moseid Bakeri & Konditori i Agder og Nøtterø Bakeri & Konditori i Vestfold som nådde helt til finalen i kåringen Årets Bakeri 2025.

- I år har konkurransen vært tøff.  Vi har sett rekordmange nominerte og ikke minst kvalifiserte bakerier, sier juryleder Vigdis M. Næsseth (Fossekall as). Med seg i juryen har hun hatt Lars Lian (Snurr håndverksbakeri), Beret Mette Haga (Innovasjon Norge) og Paal-Andrè Schwital (Metro Branding as).

Juryen har vurdert følgende kriterier hos finalistene:

                    Hvordan bakeriet har jobbet med en konkret omstilling

                    Endret markedsfokus og en tydeligere markedsposisjon

                    I hvilken grad omstillingen har gitt en økonomisk effekt

Juryens begrunnelse

31 bakerier fra hele landet var i år nominerte til kåringen, og etter to kvalifiseringsrunder sto de tre sterkeste kandidatene igjen. Hovedkriteriet for årets kåring var endrings- og omstillingsevne.

Finalerunden har gitt oss i juryen innblikk i store omstillingsprosjekter som har vært svært vellykkede, men det er spesielt en finalist som utmerker seg med en omfattende endring, som har resultert i en større satsing. De har våget å ta steget ut av en trygg og stabil industriproduksjon med store volumer og begitt seg over i et rendyrket håndverkskonsept. Ikke bare har de klart å etablerere et nytt og spennende konsept med en egen merkevare, men de har også en pågående omstillingsprosess i det opprinnelige bakeriselskapet. Den nye merkevaren står nå støtt som et attraktivt samlingspunkt.

Vi ønsker å sitere vinneren:

"Vi har vært hodestups engasjert i industrien, men nå har vi trådt ut av dette og brakt den lokale bakeren tilbake for å gi våre kunder så fersk bakst som det er mulig å få til".

Vant bakerikunden tilbake

Valaker Bakeri & Konditori er et familiebakeri, grunnlagt i Søvik i 1957. Braud Håndverksbakeri er deres satsing for å vinne tilbake bakerikundene som mer eller mindre var blitt kafégjester.

I dag står det bakere og baker fra morgen til kveld i alle Braud-butikkene, og de kan tilby kunden ferskest mulig bakst gjennom hele dagen. Dette har virkelig slått an, og nå selger de mer boller og brød i butikkene enn noen gang.

Viktig å synliggjøre ekte bakerier

Det er Baker- og Konditorbransjens landsforening som står bak den årlige kåringen av Årets Bakeri. Direktør i bransjeforeningen, Gunnar Bakke, sier at det blir viktigere og viktigere å trekke frem bakerier som satser på fagkunnskap, håndverk og norske mattradisjoner.

- De siste årene har vi sett en enorm økning av utsalg som kaller seg bakeri uten å være dette, men kun selger produkter de har importert fryst fra utlandet og steiker på stedet. Dette er et resultat av toll- og importregler som nå truer hele den norske baker- og konditorbransjen. Denne årlige kåringen av Årets Bakeri er med på å synliggjøre de ekte bakeriene, sier Bakke.