Få lysglimt i 2023

Publisert

NHO Mat og Drikkes kvartalsrapport for fjerde kvartal 2023 tegner et dystert bilde av markedet. Flere kostnadsøkninger har i lang tid rammet næringen, og bedriftenes markedssituasjon er på et historisk lavt nivå.

Les hele kvartalsrapporten hos NHO Mat og Drikke

Årets siste kvartal ble avsluttet med en noe overraskende renteheving fra Norges Bank.  Mye tyder på at rentetoppen nå er nådd, men det er alltid usikkerhet knyttet til utviklingen videre og hva som vil prege økonomien i starten på 2024. Dersom konsumprisveksten avtar slik sentralbanken nå håper, er det grunn til å tro at det vil kunne komme rentekutt i siste halvdel av 2024. Dette vil i så fall kunne avhjelpe både private husholdninger og bedrifter i tiden som kommer.

Krevende markedssituasjon

Bedriftene i mat- og drikkenæringen har det siste året gitt tilbakemeldinger om en krevende markedssituasjon. Det har vært få lysglimt i 2023. Undersøkelser fra næringslivets økonomibarometer (NØB) viser at det fortsatt er flere av medlemsbedriftene i NHO Mat og Drikke som forventer en forverret markedssituasjon enn de som venter bedring. Dette kan blant annet skyldes at kostnadene på innsatsfaktorer, til energi og transport har stabilisert seg på et høyt nivå, selv om de ikke øker så mye som tidligere.

Den høye kostnadsveksten på blant annet mat og drikkevarer det siste året skyldes flere faktorer som for eksempel høye energikostnader og økte importkostnader
som forsterkes av en svak norsk kronekurs. Samlet sett har bedriftene blitt rammet av svært mange kostnadsøkninger over en lengre tidsperiode. Dette påvirker både lønnsomhet og konkurranseevne. Samtidig har mange av bedriftene blitt påvirket av svært ulike rammevilkår gjennom en tidvis stor prisforskjell på strøm i de ulike strømsonene. Disse effektene er krevende for bedriftene å håndtere ettersom mange av produsentene konkurrerer om de samme kundene.

Lite forutsigbarhet skaper bekymring

Fortsatt peker én av tre bedrifter på lite forutsigbare rammebetingelser som en stor utfordring for nye investeringer, mens tre av fem bedrifter betrakter økte
innkjøpspriser som en stor utfordring for ekspansjon og utvikling. Dette er bekymringsfullt, ikke minst i lys av de store investeringene hele verdikjeden for mat og drikke står overfor på vei mot mer bærekraftig matproduksjon.