Brødskalaen til finalen i Intensjonsavtalens utmerkelser

Publisert

I dagens møte i Næringslivsgruppen, offentliggjorde Helse- og omsorgsdepartementet at Baker- og Konditorbransjens Landsforening, med Brødskalaen, er en av tre finalister til Intensjonsavtalens utmerkelser 2022, i kategorien Sunnere markedsføring.

Det var 18 nominerte i denne kategorien, og de to andre finalistene er Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) med barnehageprosjektet "Gulrot fra jord til bord" og REMA 1000 med "Frukt og grønt til idretten".

Vinnerne av intensjonsavtalens utmerkelser kåres på #MerAv-seminaret «Spisevaner endres raskt i krisetider – mulighetsrom for det vi skal spise mer av». Arrangementet finner sted torsdag 16. februar kl. 10.00-11.30 på UMAMI arena, som arrangeres på Lillestrøm.

Brødskalaen er en registrert merkeordning for brød og bakervarer, med det formål å bidra til økt forbruk av sunne, grove kornprodukter. Ved å formidle god og relevant informasjon til forbruker, skal Brødskala’n gjøre det enklere for folk å velge sunt i en travel hverdag. Brødskala’n er en frivillig merkeordning, utviklet i samarbeid med Helsedirektoratet, Mattilsynet og Forbrukerrådet. Nesten seksti prosent av forbrukerne sier at de bruker Brødskalaen når de kjøper brød. Merkeeier, Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF) jobber stadig med markedsføring av Brødskala’n for å få folk til å velge sunnere og grovere.

En ny undersøkelse fra viser at Brødskalaen er den merkeordningen med høyest tillit i befolkningen, og går for første gang forbi Nyt Norge i en slik måling. Brødskalaen har fått et virkelig godt fotfeste hos norske forbrukere. I tillegg til å være i bruk på hele 2250 varelinjer, er merket hyppig brukt i læreverk og informasjonsmateriell, både fra myndigheter og private organisasjoner.

Merket er også kjent over landegrensene. Spesielt hos våre skandinaviske naboer, men også i den tyske og sveitsiske bakerbransjen er merket kjent.

Les mer om Intensjonsavtalen.