Utdanning
Meny
Håkon Augestad

Fakta:

Navn: Håkon Augestad

Født: 1960

Stilling: Faglærer hos Etterstad videregående skole

Studielinje: Restaurant- og matfag

– Vi lærer av hverandre

Det beste med å være lærer for baker- og konditorelever? For Håkon Augestad på Etterstad VGS er svaret enkelt: Det bunner ut i engasjement.

– Ingen hverdager er like. Det er heller ikke elevene. Og det er jo det som gjør det gøy å være lærer. Vi er her for å engasjere, veilede og oppmuntre, forteller Håkon Augestad.

Han har vært lærer på Restaurant- og matfag hos Etterstad videregående skole i flere år nå. Hver eneste dag gleder han seg til å gå på jobb. Det takker han elevene for.

– Jeg elsker jobben min. Elevene er utrolig flinke, og viser stadig engasjement og giv. De møter utfordringer på både godt og vondt, men felles for dem alle er ønsket om å bli bedre.

– Gi elevene frihet

Den erfarne læreren underviser både første- og andreårselever på Restaurant- og matfag. I løpet av andreåret kan elevene velge et fordypningsfag, som for eksempel Baker- eller Konditorfaget. Resten av året går med til prosjektorientert praksis.

Han elsker å se elevene vokse og bli bedre. Derfor pleier han å legge opp dagene slik: De får ta med seg en egen oppskrift – gjerne innenfor et tema – og lage dette, eller de følger en lærerbestemt oppgave. Begge deler fungerer godt.

testbilde

Elev Frida Magnussen (18) går VG2 på Etterstad videregående skole, og er kjempefornøyd med utdanningen så langt. Foto: Sara Angelica Spilling.

– Vi har selvsagt innleveringer og teori i tillegg, men vi bruker som regel egenprodusert materiell der vi henviser til lærebøkene. Jeg bruker dem så lite som mulig, for å være ærlig. Alt det viktige lærestoffet læres bort, men per i dag er lærebøkene for dårlige. Jeg opplever at de blir mer engasjerte med egenlaget læremateriell, som er enklere å forholde seg til.

Men det er i praksistimene han virkelig ser engasjement og nyvinning.

– Elevene responderer virkelig på de praktiske oppgavene. I frioppdragene får de ta med egne oppgaver, og da blomstrer de. Vi trenger flere bakere og konditorer. Da må vi gi elevene frihet til å vokse, forteller den entusiastiske læreren.

Tilpasning og utvikling

Augestad skryter uhemmet av elevene sine. De er dyktige og har høy kapasitet, og er nesten aldri borte fra skolen. Han tror det skyldes at de gjør mye forskjellig.

Aktivitetsnivået er høyt, og de drar ofte på besøk til andre bedrifter. Andre dager hjelper de til under tilstelninger.

– Det morsomste er å være med ungdommen. De holder meg ung! Elevene bringer mye nytt til timene, og følger med på hva som er populært. På mange måter lærer vi av hverandre. Jeg ser for eksempel en tendens til at de bruker mye frukt og bær. Det å vise nye måter å gjøre ting på er utelukkende positivt, sier Augestad.

Alle kan få svennebrevet

Læreren har ett mål for øyet: Å få så mange elever ut i arbeid, og sørge for at de får svennebrevet. Noen trenger mer hjelp enn andre, men det er også en givende prosess.

– Noen elever trenger mer tid på å utvikle seg. Vi kan ikke bare lukke døra og si at noe ikke er brukbart. Elevene som bruker lengre tid kan også bli utrolig flinke. Vår jobb er å se potensialet deres, og gi dem god rådgivning. Er drivkraften der, kan de også få svennebrevet.

– Det morsomste er å være med ungdommen. De holder meg ung!

Egeninnsats er likevel essensielt for å lykkes.

– Vil du ha svennebrevet, må du rett og slett ha lyst og evne til å lære nye ting. Det nytter ikke at vi dytter inn informasjon hvis eleven ikke er mottagelig for det. De fleste er heldigvis sterke i faget, og klarer seg godt etter endt skolegang, sier han.

– Tør å velge yrkesfag

Augestad forteller at det fremdeles er for få som velger yrkesfag. I Oslo alene velger cirka 70 prosent studiespesialisering, mens de resterende 30 velger yrkesfag. Han tror både foreldre og unge må få øynene opp for alle mulighetene som finnes innen yrkesfagene.

– Foreldre og kamerater synes kanskje det er «utrygt» å velge yrkesfag, men det er så langt fra sannheten du kommer. Mødrene bestemmer ofte og tror blant annet lønn er høyere med studiespesialisering. De glemmer at mulighetene er så mange, og spesielt at man kan ta påbygg etter VG2. Det er rom for å utvikle seg, og du er ikke låst til noe selv om du velger yrkesfag.

– Elevene responderer virkelig på de praktiske oppgavene. I frioppdragene får de ta med egne oppgaver, og da blomstrer de.

Han synes det er mye spennende som skjer i baker- og konditorbransjen, spesielt i de mindre bedriftene. Han råder elevene til å reise til utlandet og se nye muligheter, både innen større bedrifter og håndverksproduksjoner.

– Du kan utvikle deg og gjøre enormt mye innen baker- og konditorfaget. Det viktigste er at du ikke mister motet. Hvis du vil, kan du få til alt og gjøre det stort. Det er helt sant – uansett hva foreldre eller venner forteller deg.

Møt flere bakere og konditorer:

testbilde

Møt Frida

Student VG2 Konditorfag

emilnordstrandlandingpage

Møt Emil

Lærling hos W.B. Samson

bakerietilom_01

Møt Morten

Eier av Bakeriet i Lom

Konditor? Baker? Skal jeg bli det?

Hvordan er hverdagen som baker? Har konditorer en sikker jobb? Du har sikkert mange spørsmål. Vi har svar.

Få svar på dine spørsmål!

Faktamann

Finn skole nær der du bor